System e-TOLL to nowy System Poboru Opłaty Elektronicznej, który zastępuje obowiązujący dotychczas viaTOLL. Nowy system uruchomiony został w czerwcu, jednak przewidziano okres przejściowy, w którym działać będą oba systemy. Jedną z form przekazywania danych lokalizacyjnych jest Zewnętrzny System Lokalizacji. Takim systemem jest GBox, który jako jeden z nielicznych otrzymał akredytację Krajowej Administracji Skarbowej.

System e-TOLL to nowoczesne rozwiązanie, oparte na technologii pozycjonowania satelitarnego. Służy do poboru opłaty elektronicznej za przejazd po wybranych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Sieć odcinków dróg płatnych w nowym systemie pozostaje bez zmian.

Kogo dotyczy e-TOLL?

Nowy system Poboru Opłaty Eletronicznej e-Toll dotyczy kierujących:

  • pojazdem lub zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony
  • autobusem niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej z liczbą miejsc powyżej 9

W jaki sposób można przekazywać dane lokalizacyjne do systemu?

Udostępnione są trzy formy przekazywania danych lokalizacyjnych do systemu:

  • przez aplikację e-TOLL PL – bezpłatnie do pobrania w Google Play lub AppStore. Aplikacja mobilna umożliwia wniesienie opłaty za przejazd drogami płatnymi, doładowanie i monitorowanie konta oraz realizację obowiązków przewoźników towarów wrażliwych w systemie SENT-GEO.
  • Przez urządzenie pokładowe OBU (On Board Unit), które można zakupić u operatorów.
  • Przez Zewnętrzny System Lokalizacji (ZSL), którym jest m.in system GBox dostępny w naszej ofercie. Sprawdź!

Która forma przekazywania danych jest najlepsza?

Nie można powiedzieć, że któraś konkretna forma jest najlepsza. Każda ma swoje plusy i minusy. Ogromną korzyścią dla właścicieli firm jest to, że można samemu zdecydować, które rozwiązanie będzie odpowiednie dla danej formy prowadzonej działalności.

  • Aplikacja – jeżeli prowadzisz firmę transportową z niewielką flotą lub jeśli Twoi kierowcy często zmieniają pojazdy, aplikacja będzie dobrym rozwiązaniem. Jej minusem jest to, że smartfon potrafi być zawodny. W momencie rozładowania baterii czy braku zasięgu nie zostaną wysłane dane lokalizacyjne, co grozi nałożeniem kary finansowej.
  • Urządzenie OBU – podobnie jak aplikacja najlepiej sprawdzi się w firmach transportowych z niewielką flotą. W przypadku wybrania tej formy przekazywania danych warto samo urządzenie przypisać do konkretnego pojazdu (nie do kierowcy). Minusem urządzenia pokładowego OBU jest to, że należy każdorazowo weryfikować czy zostało włączone. Brak wysyłania danych może skutkować nałożeniem kar finansowych
  • Zewnętrzny System Lokalizacji to rozwiązanie dla średnich i dużych firm transportowych. System sam, automatycznie, wysyła dane o położeniu bez konieczności ingerencji kierowcy. Warto podkreślić, że wspomniany wcześniej system GBox, to nie tylko Zewnętrzny System Lokalizacji. To rozwiązanie, które umożliwia również:

    – śledzenie bieżącej pozycji pojazdu,
    – komunikację kierowcą wraz z potwierdzaniem dostarczenia wiadomości oraz powiadomieniem SMS o przesłanej przez kierowcę wiadomości
    – delegowanie zleceń spedycyjnych bezpośrednio do kierowcy będącego w trasie wraz z możliwością automatycznej weryfikacji postępów realizacji zlecenia
    – skanowanie i przesyłanie dokumentów przez kierowcę wprost do Panelu GBOX Online
    – bieżąca analiza czasu pracy kierowcy na podstawie danych z karty kierowcy i tachografu
    – informowanie kierowcy o pozostałym do dyspozycji czasie pracy lub konieczności odpoczynku
    – wykorzystanie nawigacji dedykowanej dla samochodów ciężarowych, uwzględniającej przy wytyczaniu trasy obowiązujące ograniczenia dla przewozów ładunkowych, tj.: tonażu, wysokości, długości, szerokości czy ADR.
    – pełne raportowanie zgromadzonych danych.

e-TOLL – jak zarejestrować się w systemie?

Jak zarejestrować się w nowym systemie opłat i jak wyrejestrować się z viaTOLL opisaliśmy na naszym blogu. Kliknij i przejdź do artykułu.