W przykładzie widać, że kierowca podzielił przerwę 45 minut na dwie przerwy, z których każda trwała co najmniej 15 minut, a łącznie 45 minut.
Taki podział przerw nie będzie naruszeniem od 22 maja 2024 roku tylko w przypadku kierowców wykonujących okazjonalne przewozy osób.
Inne możliwości podziału przerwy w czasie jazdy: 16+29, 30+15, 21+24, 22+23, itp.
- Możliwość wydłużenia doby. Doba kierowcy może zostać przedłużona o 1 godzinę (z 24 do 25 godzin), jednorazowo lub dwukrotnie, co daje więcej czasu na pracę i jazdę – konieczne jest jednak spełnienie następujących warunków:
- Wydłużenie doby nie może zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego, ani warunkom pracy kierowcy. Nie może także powodować naruszeń czasu pracy.
- Dotyczy wyłącznie pojedynczych okazjonalnych przewozów osób.
- W dniu, w którym wykorzystywane jest odstępstwo, łączny czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć siedmiu godzin.
- W przypadku jednorazowego wykorzystania przedłużenia pojedyncza usługa przewozu okazjonalnego osób musi trwać co najmniej sześć kolejnych okresów 24-godzinnych.
- W przypadku dwukrotnego wykorzystania przedłużenia pojedyncza usługa przewozu okazjonalnego osób musi trwać co najmniej osiem kolejnych okresów 24-godzinnych.
Uwaga! Wydłużenie doby nie dotyczy załogi, w której doba wynosi maksymalnie 30 godzin.
Przykład prawidłowego wydłużenia doby:
Takie wydłużenie doby nie będzie naruszeniem od 22 maja 2024 roku wyłącznie w przypadku kierowców wykonujących okazjonalne przewozy osób i spełniających wszystkie warunki opisane powyżej.
- Możliwość odroczenia kolejnego tygodniowego odpoczynku o 12 okresów 24-godzinnych również dla wycieczek krajowych. Do tej pory możliwość odroczenia odpoczynku tygodniowego o 12 kolejnych okresów dotyczyła wyłącznie okazjonalnych przewozów międzynarodowych. Aby kierowca mógł skorzystać z tego odstępstwa, musi spełniać sporo warunków:
- Odstępstwo dotyczy wyłącznie pojedynczej usługi okazjonalnego przewozu osób.
- Przed skorzystaniem z odstępstwa kierowca musi odebrać tygodniowy regularny odpoczynek (45h).
- Po skorzystaniu z odstępstwa kierowca zobowiązany jest odebrać dwa odpoczynki tygodniowe regularne (90h) lub jeden regularny i jeden skrócony (69h), który zostanie zrekompensowany w ciągu trzech kolejnych tygodni od zakończenia odstępstwa.
- Autobus musi być wyposażony w tachograf cyfrowy.
- Podczas jazdy w godzinach od 22 do 6 pojazd prowadzony jest przez załogę lub przerwy w jeździe ciągłej muszą być robione co 3 godziny jazdy, a nie co 4,5.
- Wymóg dokumentów. Aby uzasadnić możliwość korzystania ze wspomnianych odstępstw kierowca musi posiadać w pojeździe wypełniony formularz przejazdu zawierający informacje wymagane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1073/2009, za którego dostarczenie kierowcy przed każdym przejazdem odpowiedzialne jest przedsiębiorstwo transportowe. Takie formularze należy przechowywać w pojeździe w formie papierowej lub w formie elektronicznej kopii za okres co najmniej poprzednich 28 dni, a od 31.12.2024 r za okres minimum 56 poprzednich dni.
W przypadku przewozów krajowych można korzystać z formularza przejazdu dla przewozów międzynarodowych, wskazując, że jest on wykorzystywany na potrzeby przewozu krajowego.