Jeszcze kilka dni temu, kiedy media doniosły, że głosowanie nad Pakietem Mobilności zostało odwołane, branża transportowa na chwilę odetchnęła z ulgą. Dzisiaj - zaledwie 8 dni później, z Brukseli przyszła do nas wiadomość, że Parlament Europejski przyjął Pakiet Mobilności. Oczywiście jeszcze nic nie jest przesądzone. Teraz stanowisko PE zostanie przekazane do Rady Unii Europejskiej. Jeżeli Rada zaakceptuje proponowane zmiany otrzymamy wytyczne dotyczące terminów wprowadzenia zmian w życie.

Pakiet Mobilności - co zmieni się dla przewoźnika?

1. Zasady delegowania kierowców

2. Czas jazdy, przerw i odpoczynków

3. Dostęp do rynku przewozów (kabotaż)

 

Zasady delegowania kierowców - zagraniczna płaca minimalna

 

Z obowiązków związanych z delegowaniem kierowców wyłączony został tranzyt i operacje bilateralne - z kraju, w którym mieści się siedziba firmy, do innego państwa oraz przewóz powrotny. Przy czym w drodze do kraju docelowego i w trasie powrotnej ma być dozwolony dodatkowy załadunek lub rozładunek w innych państwach na trasie przejazdu, bez podlegania zasadom delegowania. Możliwe jest także inne rozwiązanie, czyli dwa załadunki lub rozładunki w drodze powrotnej, jeżeli nie miał miejsca załadunek lub rozładunek w trakcie podróży z Polski.  


Czas jazdy, przerw i odpoczynków 

W obowiązku Przewoźnika będzie takie zaplanowanie trasy, aby kierowca mógł wrócić do domu przynajmniej raz na cztery tygodnie.


Dostęp do rynku przewozów 

Zostanie wprowadzone wykonywanie kabotażu do jedynie 3 dni, przy kolejnej operacji w tym samym kraju dopiero po 60 godzinach i do czasu wykonania nowego przewozu międzynarodowego z państwa członkowskiego, w którym przedsiębiorstwo ma siedzibę.