W dniu 9 czerwca komisja TRAN przyjęła w zdalnym głosowaniu bez poprawek Pakiet Mobilności. Teraz zgodnie z planem, który został zatwierdzony przez UE, projekt trafi pod głosowanie w Parlamencie Europejskim, które odbędzie się pomiędzy 8 a 10 lipca 2020 roku podczas lipcowej sesji plenarnej. 


Co dalej z Pakietem Mobilności?

Najprawdopodobniej będzie to już ostatnie głosowanie, po którym nastąpi opublikowanie nowych przepisów. Oznacza to, że pierwsze zmiany zawierające m.in. wprowadzenie obowiązkowego powrotu kierowcy do bazy/domu maksymalnie co 4 tygodnie, czy też zmiany w odbieraniu odpoczynków tygodniowych mogą zacząć obowiązywać już na przełomie lipca i sierpnia 2020 roku.

Zasady delegowania i kwestie związane z dostępem do rynku będą obowiązywały 18 miesięcy po wejściu w życie aktu prawnego. Później po 21 miesiącach licencję transportową będą musiały mieć także firmy z taborem pojazdów od 2,5 tony. 

Dużo później (w przeciągu 2-4 lat) zostaną wprowadzone inteligentne tachografy II generacji a w lipcu 2026 roku w tachografy będą musiały być wyposażone także pojazdy od 2,5 tony.

Czytaj więcej na temat Pakietu Mobilności