Kilka tygodni temu, kiedy w Europie pojawił się koronawirus wiele firm transportowych, mimo trudnej sytuacji, żyło nadzieją, że bieżąca sytuacja przełoży się na wstrzymanie prac nad Pakietem Mobilności. Jednak 7 kwietnia 2020 roku przedstawiciele większości państw członkowskich w ramach procedury pisemnej zatwierdzili Pakiet, który znacznie zaostrza zasady w transporcie międzynarodowym.
Co dalej z Pakietem Mobilności?
W następstwie wczorajszego głosowania Pakiet Mobilności trafi teraz do Parlamentu Europejskiego. Drugie czytanie daje jeszcze szansę na zmianę zapisów Pakietu. Dlatego przedstawiciele polskich władz zapowiedzieli, że w dalszym ciągu będą próbować zmienić niekorzystne zapisy. Przewidywania ekspertów mówią o tym, że Pakiet może doprowadzić do upadku małych i średnich firm transportowych, ponieważ wiąże się ze wzrostem kosztów. Sytuacja już teraz jest bardzo trudna dla wielu firm transportowych z uwagi na panującą w Europie pandemię. Co się wydarzy, kiedy w życie wejdą zapisy Pakietu Mobilności?
Komisja transportu ma zająć się regulacjami w czerwcu. Głosowanie na Sesji Plenarnej odbędzie się najprawdopodobniej w lipcu 2020. Jeśli Pakiet Mobilności zostanie przyjęty przez Parlament, procedura legislacyjna zostanie zakończona. Przepisy rozporządzenia o dostępie do rynku i dyrektywy o delegowaniu kierowców zaczną obowiązywać 18 miesięcy po wejściu tych aktów prawnych w życie. Przepisy rozporządzenia o czasie prowadzenia pojazdu zaczną obowiązywać 20 dni po publikacji, z wyjątkiem specjalnych terminów dla tachografów.
Źródło:
www.inelo.pl
www.zmpd.pl